27 de juny 2009

exposicions en format tapas

Avui he visitat dues exposicions del Disseny Hub amb un format de mini-exposició: Low Cost i Multirambles. Minis per tamany, per espai i per pressupost (suposo). Fer diverses exposicions petites vinculades em sembla una bona idea, ve a ser una sèrie en capítols amb l'avantatge de variar els recursos expositius i l'enfoc a cadascuna. Més revista, més fresc. És com una tapa de expo.

Low Cost: molta salsa per poca carn (m'he quedat amb gana) El plantejament de Low Cost és fresc amb sentit de l'humor, conté uns cubicles-casetes que contenen intervencions diverses (La caseta de "I wish" és molt bona, i hi he trobat participacions molt divertides). El que em sap greu és que l'únic que aporta una mica de contingut són els 4 vídeos del final de la sala. Cal que jo em desplaçi a una sala per veure aquests vídeos? Podrien estar a internet i considerar la resta com una instal·lació a partir del tema (perquè no hi són?), però ni si mateixes ni acompanyades dels vídeos les instal·lacions no es poden considerar ni una mini-exposició.

Multirambles: informació sense tesi En aquest cas la informació abunda, desborda el visitant. Quan un comença a sentir-se saturat descobreix que tot just està a la introducció i que només ha avançat 5 metres. Per aquells qui hagueu vist coses de Manel Gausa (un dels comissaris) ja sabreu de què parlo. Per analitzar l'ús de la rambla comencen amb dos panells són un macro-resum de tota la història de Barcelona (calia ser tan detallat?). La resta són uns 12 metres de plafons amb tot tipus de dades, des dels usos històrics de la rambla fins un retrat de Barcelona en dades. 2 crítiques: falta un final! Acumular dades és fàcil i amb uns quants estudiants es pot fer, però on els experts marquen la diferència és donant la seva interpretació de les dades. Què cal fer, doncs? Tot queda en 6 conceptes que no entren es mullen. Potser és la vida moderna, allò tan maco de "que el visitant faci la seva interpretació". No té més pes (i interès) la interpretació de l'expert que jo?. (Sí, és un tema recurrent en altres escrits). Destacar la bona feina dels dissenyadors en els gràfics – que no apareixen al web :(–, llàstima que els dos primers plafons no estan dissenyats (???).

Compte amb les expectatives que genera la comunicació Un últim feedback per aquest format tapa de exposició, el vídeo de Low Cost dóna una imatge de "exposició amb mitjans" que no es correspon amb l'experiència del visitant. Potser aquest format hauria de recórrer a altres formats: flyers, postalfree, banners?

12 de juny 2009

concursos i democràcia mal entesa



un altre exemple de mal concurs, aquest cop ni més ni menys que per dissenyar el logotip de productes ecològics de la Unió Europea. Si aquest no és un encàrrec per professionals no ho és cap. Quines diferències hi ha entre un concurs de cartell i aquest?
  • impacte econòmic i d'imatge
  • condicionants tècnics difícils: reduccions, idiomes, versions, aspectes legals, implementació…
  • contingut i connotacions delicats: què defineix exactament l'agricultura ecològica? quin símbol usar sense caure en generalitzacions o fal·làcies?
  • durabilitat del logotip (dècades!)
Per al guanyador: 6000 euros. Amb els euros de la promoció, impressió de material, creació del web etc s'hagués pogut pagar un bon estudi. Esperem que passi aviat aquesta plaga de concursos, i amb ella la confusió d'aquesta societat que ha passat de l'autoritarisme total a la democràcia mal entesa: pares que dubten a manar els fills, professors no respectats… i dissenyadors que han de patir el gust personal dels clients.

3 de juny 2009

gràfics

7 gràfics interessants que he anat trobant recentment:

un projecte de IDEO proposava aquesta manera de visualitzar l'estat de la teva compta bancària. Com és que un gràfic tan establert no ha arribat als bancs encara?


En la mateixa línia hi ha One Mile Scroll, una idea de Daniel Eatock que ens proposa recórrer una milla amb el ratolí.

Un gràfic interactiu que mostra la red energètica dels EUA, podeu seleccionar un estat o amagar les capes d'una o altre energia

interessant el concepte de "intensitat del partit" que hi ha darrera aquest gràfic. posant el ratolí sobre els punts mostra més informació. cliqueu per veure'l gran. Podeu veure'l a El Pais amb cada partit. El Pais té una secció específica de gràfics, alguns d'ells interessants.

Un salvapantalles que mostra l'hora d'una manera fantàstica. Per Mac i PC a Pixel Breaker.

un gràfic mal dissenyat però que mostra el nostre dia en relació a les marques

aquest no és tan nou ni tan innovador però em sembla molt útil. Clicant es desplega més informació, i dóna la possibilitat de mostrar només un tipus de contigut (informatius, ficció…). Podeu veure'l i provar-lo a La Vanguardia cada dia. S'assimila als gràfics que incorpora la TDT.