6 de maig 2009

one flag



Adbusters va convocar un concurs per dissenyar la bandera per la ciutadania global. El guanyador ha resultar ser un català establert a Berlin, Marc Arroyo. Cada banera anava acompanyada d'un petit text que explicava el concepte. Entre algunes propostes realment cursis i previsibles (mans unides, somriures, etc) n'hi ha d'interessants.

5 de maig 2009

El disseny i l'empresa a Catalunya



En un post anterior vaig mencionar que havia participat en un estudi de l'Observatori del FAD. Aquesta setmana s'ha publicat amb el títol: Realitats i oportunitats: El disseny i l'empresa a Catalunya. Molt recomamable per saber quin és l'estat de les relacions empresa-disseny a Catalunya, o el que és el mateix, com d'integrat està d'integrat el disseny a la nostra societat.

27 d’abr. 2009

on s'acaba el disseny i comença la innovació?



M'acabo de comprar un USB que feia dies que buscava. Els autors són 5.5 designers. M'encanta i de fet és brillant en dos aspectes:
soluciona una problema d'usuari no resolt: evitar la pèrdua del USB, no tan pel USB mateix com per al contingut que pot dur i els inconveients que comporta.
aporta humor a un sector tradicionalment gris. El món dels USB, i discs externs era molt gris. És veritat que d'un temps ençà ha millorat però havia evolucionat cap al vessant fashion. Recordo un precedent: el disc extern Lego, desconec si està dissenyat per ells mateixos.

No han tocat les funcionalitats, però quan l'aspecte del producte és tan diferent no és més aviat innovació de producte? Han canviat l'experiència d'usuari, perquè és el primer USB que em fa il·lusió (i em fa riure), una emoció que fins ara pertanyia més aviat a altres sectors.

20 d’abr. 2009

presentació del llibre "34kg de CO2"

El proper dimecres 22 es presenta a la Fira de Construmat un llibre en el que he estat treballant els darrers 14 mesos. Són 300 pàgines d'informació sobre arquitectura sostenible que han fet Toni Solanas i una muntanya de col·laboradors. El llibre recull informació molt diversa i conté una quantitat formidable de dades i comentaris d'experts, és una maravella. (i a més molt ben dissenyat :)
El Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya n'és l'editor, i es presenta al seu estand dimecres 22 a les 12h, per si sou per allà. Més informació sobre la presentació (web Construmat).
El perquè del títol encara no ho puc desvetllar, ja escriuré amb més detall sobre el llibre.

14 d’abr. 2009

comunicació i ecologia en en sector de l'automòbil



La velocitat dels canvis en el sector m'ha animat a fer un cop d'ull er veure què està passant en termes de comunicació verda. Les ràpides innovacions es corresponen amb esforços per comunicar-les ràpid. Jo identifico dos problemes: per una banda l'allau de nous termes i de novetats tecnològiques maregen un usuari que encara confon els conceptes bàsics. Per altra banda les marques han estat tan temps oposant-se als canvis i han estat tan agressives convertint-se en empreses verdes que hi ha el perill que l'usuari no els dóni credibilitat.
Però anem per parts:

fer un híbrid és car i llarg, fer un logo és barat i ràpid
La pressió a la indústria automobilística ha empès a les marques a millorar els cotxes actuals. Però els canvis en la indústria comporten molts mesos de feina abans no puguin ser llançats al mercat, masses mesos per esperar-se a comunicar. L'actualitat i la urgència ha portat les empreses a crear logotips que féssin tangible el compromís amb el medi ambient.

Una idea en forma de logotip
  • logotips de "conjunt de mesures": És a dir, de bones intencions, de "mira tot el que estem fent". És el cas més freqüent, el segell agrupa diverses mesures que van des del motor, a l'aerodinàmica. Té un impacte relatiu perquè és un aglutinador sense un titular revolucionari. És el cas de Efficient Dynamics, Blue Efficiency, Blue Motion, ECO2, GreenProgram i Econetic.
  • logotips d'una tecnologia: Només Toyota pot crear un logotip com Hybrid Synergy Drive. Aquest terme té impacte sobretot perquè té una innovació revolucionària al darrera que ha fet famós el Prius, i al mateix temps el cotxe és el millor aval i promotor d'aquest segell que Toyota pensa desplegar a tots els models. Diverses marques usen el terme FlexiFuel per però no aporta massa.
  • logotips de compensació d'emissions: CO2 neutral. "reduce lo que puedas, compensa lo que no puedas". VW planta arbres per cada cotxe comprat i ofereix la possibilitat de "comprar" abres que seran plantats al bosc "Blue Motion" de VW, a Albacete. És una idea maca i està ben comunicada però resulta difícil que la gent es gasti 175€ (9 arbres) per compensar 20.000km fets en un any.
  • logotips de accions per conduïr de forma eficient: EcoDrive. Un USB "llegeix" com condueixes i un programa analitza les dades i et dóna consells. Està poc publicitat però em sembla dels més pragmàtics i concrets. Sembla que no està fet cara a la galeria.
Terminologia i naming
Posar nom a canvis tecnològics compexes i al mateix temps fugir del tòpic "green" no és fàcil. El naming "eco" ha hagut de combinar arguments amb emocions.
  • Motion i Dynamics: es refereixen al costat més tecnològic i enginyeril, no és d'estranyar que siguin usades per marques alemanyes (BMW, VW). En aquesta línia, Ford usa el concepte cinetic per fer crear el terme Econetic.
  • Blue, CO2, Eco2: apunten al benefici: el cel, el blau, l'aire pur. Resulten termes més poètics, optimistes i emocionals. Una bona fórmula és crear un terme que aglutini les dues parts (tecnologia + poesia), així ho han fet Mercedes (Blue Efficiency) i VW (BlueMotion), que és la que em sembla més encertada.
  • Efficiency i Optimal: resulten interessants perquè no són tant una tecnologia com una actitud, una ètica. En plena època de vaques grasses el concepte "eficiència" no triomfava gaire. Ja vaig parlar de "eficiència" en un post recent, i de fet la paraula optimal va en la mateixa direcció, però és menys tecnològica, potser per això Toyota l'usa juntament amb Drive (Optimal Drive).
Gestió dels logotips
BMW i Mercedes han optat per no logotipar el terme, però això ha dificultat gens la seva promoció, BMW ha fet una campanya sencera exclusivament sobre el Efficient Dynamics. Paradoxalment, alemanya ha estat el país que ha posat més traves als acords europeus per obligar a reduïr les emissions, i per altra banda la credibilitat en marques que tenen tradició de grans cilindrades és relativa.
Renault, BMW i VW són les que han promocionat més la seva marca eco, mentre que Nissan, Ford i Fiat es pot dir que s'han dedicat a complir l'expedient posant una referència de medi ambient als webs respectius.

links
Mercedes: Blue Efficiency
Volkswagen: BlueMotion i CO2 Neutral
CO2 Neutral permet pagar perquè VW planti arbres (en un bosc d'Albacete)
Renault: ECO2
Ford: ECOnetic
No tenen marca per als programes de reducció d'emissions: Seat, Skoda

6 d’abr. 2009

creativitat de vacances



S'acosta setmana santa i hi ha qui comença a tenir les neurones cansades… :)
serà un creatiu cansat o un marquetiniano inspirat?

29 de març 2009

paraules de moda 2: EFICIÈNCIA



BMW és un bon exemple, com altres fabricants ha acunyat el terme Efficient Dynamics per comunicar que la marca fa un esforç però molts dels seus models segueixen ement quantitats astronòmiques de CO2. L'exemple paradigmàtic és el X6, que emet fins a 300 gCO2/km però que no per això vol deixar de ser presentat com eficient (foto). Mercedes usa el terme Blue Efficiency.
perquè triomfa el concepte eficiència? És lògic: eficiència és el concepte que resol el conflicte ètic: pots ser sostenible sense renunciar a coses. Eficiència permet casar luxe i sostenibilitat, és la sortida d'emergència al carreró del consum. I a més transmet el concepte de millora i està és un terme tecnològic.
En la premsa també triomfa el concepte: Google Trends ens diu que el volum de notícies on s'usa creix (part inferior).


2 curiositats:
  • Les cerques baixen (part superior del gràfic)
  • Per Nadal les cerces del terme eficiència baixen cada any
  • on més es busca és en països emergents de l'est asiàtic, mentre que els EUA queden en ua moderada desena posició

25 de març 2009

identitat i recursos humans

El fundador de Saffron, Wally Olins, explica una història interessant sobre projecte fracassat que il·lustra molt bé la relació inseparable entre identitat i recursos humans. Una empresa va voler ser qui no podia ser, i la nova identitat no encaixava amb la cultura empresarial i el perfil dels treballadors.
no he pogut resistir posar un comentari :)
Everyday I’m more convinced of the idea that the interaction between identity design and human resources needs to be explored. In the end it’s about the same thing, and the staff is behind customer service, product development, corporate culture… and those are the true pillars of the identity.
aviso que el tema recursos humans apareixerà més perquè el tinc al cap fa temps. Estic buscant algú de recursos humans per escriure un article amb algú del ram, si coneixeu algú interessant…

21 de març 2009

paraules de moda 1: COMPENSA



T'has portat malament… però ho pots compensar. La inquisició ja venia compensacions per no anar a l'infern, gràcies a Déu ara ja hem deixat enrera aquesta etapa. Ara som universitaris, informats i no ens enganyen sinó que ens enganyem, que és molt millor.
La xocolata per les noies i els cotxes per als nois, tots caiem en temptació, i aquí estan Sant Danone i Sant Volkswagen per redimir-nos. Atenció als missatges que no tenen pèrdua:

Sant Danone digué:
Si un dia no puedo evitar caer en la tentación lo compenso con una cenita ligera i un vitalinea.

Sant Volkswagen ens anima a salvar el planeta emetent entre 243 i 375 gr/CO2 per km, el doble o triple del que el govern considera un cotxe ecològic.

Però la libido pot més que la universitat, i ai de la publicitat el dia que no fos així.
aquí van els anuncis sencers:

27 de febr. 2009

Citröen a la deriva



Els amics de Summa han comentat al seu blog el canvi de Citröen.Copio directament el meu comentari:
el logotipo va en dirección contraria al producto! Mientras sus coches han mejorado notablemente en diseño (recordad el Xsara!) el logotipo empeora. También dudo que éste sea un buen momento para actualizarlo, yo hubiera esperado al inicio de la recuperación en el sector, y relacionarlo con el lanzamiento de un nuevo modelo. Gráficamente creo que los cromados dificultan a diferenciación y complican excesivamente la marca. Creo que han perdido identidad (almenos en el logotipo). Sobre la tipografía… sin comentarios.

21 de febr. 2009

Design Thinking en 5 minuts



una breu entrevista a Tim Brown, un dels líders del Design Thinking. Molt útil per aquells que no estigueu familiaritzats amb el concepte. BusinessWeek està publicant una sèria d'entrevistes al seu web, en podeu trobar força interessants.
podeu veure el video aquí

15 de febr. 2009

visualitzar el canvi climàtic


Un bon exemple de com explicar un tema complex en pocs minuts. Hi ha algun punt de la narració massa simplista al meu parè, però globalment l'ús combinat de la imatge i la veu són interessants.
podeu veure el video aquí

7 de febr. 2009

crítica a l'exposició "Turisme, espais de ficció"

Barcelona és la ciutat perfecte per tractar el tema del turisme.

El recent Disseny Hub Barcelona podria ser el lloc perfecte per a l'exposició.
Actar la visió, Base el disseny, tot augurava una exposició ambciosa però alguna cosa ha fallat quan un ignorant en el turisme com jo vaig sortir pràcticament amb poc més del que ja sabia.

poc producte per tant pack. El contingut és escàs, els missatges genèrics i tous (semblen sortits del Departament de Turisme), i el ritme expositiu irregular. En el context del DHUB crec que els missatges haguéssin hagut de ser més més rics i dirigits a un públic més interessat, mentre que tenia el to de CaixaForum.

logística de costellada. L'exposició compta amb uns aparells audiovisuals espectaculars que donen a cada visitant, que en alguns punts prenen autonomia i competeixen amb l'espai expositiu, i que no queden justificats pel contingut. L'aparell llegeix codis RFID però no funcionava, i el personal es contradeia sobre si hi havia àudio o no. El dia que vaig visitar-la feien esperar 5 minuts per cada 4 persones que entraven, i vam haver de compartir un aparell entre dos segons ens van dir "per la gentada" que érem (20? 30?). . A 4,20€ l'entrada, francament…

un tema que podia donar molt de sí en un context ideal, una llàstima.
info sobre l'expo

28 de gen. 2009

Observatori del Disseny



Fa pocs dies vaig tenir el plaer de participar en un estudi sobre l'estat del disseny al nostre país i el seu potencial estratègic, organitzat per l'Observatori del Disseny FAD. Va ser una descoberta interessant, me'n alegro que hi hagi iniciatives com aquesta. Crec que són un complementent necessari al dia a dia de projectes, i em semblen un símptoma de maduresa del sector. Una societat com l'anglesa, on el disseny està molt més assimilat, té diversos organismes professionals d'un nivell envejable.

L'Observatori està dirigit per Ariel Guersenzvaig , a qui he conegut donant classes d'Innovació a Elisava. Així explica Ariel la funció de l'Observatori:
El observatori se plantea como un espacio permanente y autónomo de reflexión acerca de la cultura del diseño, en todas sus disciplinas. Pretendo hacer del Observatori un referente, tanto en cuanto a producción y transmisión de conocimientos acerca del diseño, como en cuanto a la aportación de datos generales acerca de la profesión y el impacto del diseño en la economía catalana y española.
Des del web de l'Observartori enumeren els objectius així:
  • Fer recerca, obtenir, analitzar i divulgar dades objectives del sector. Establir els paràmetres bàsics que permetin obtenir dades sobre la salut i/o impacte del disseny.
  • Fer aflorar aquells professionals que treballen per al disseny però des de la vessant més teòrica i/o del pensament.
  • “Infiltrar-se” en activitats que s’estiguin preparant i proveir-los de continguts.
  • Abordar grans temes de manera monogràfica i en forma d’activitats públiques que permetin a l’observatori sortir al carrer.
  • Observar, detectar, documentar i investigar -nacional i internacionalment-, els canvis en el sector del disseny: Moviments, successos, problemes.
  • “Assessorar” i “auditar” quan l’Observatori s’hagi constituït com un espai de referència.
Felicitats FAD!

PD: Per als interessats, el 2006 el DDI va publicar un estudi força complet sobre el mateix tema. Podeu veure descarregar-vos el PDF aquí.

24 de gen. 2009

el disseny gràfic ja existeix…




…segons la Clasificación Nacional de Actividades Económicas. Potser és només un símbol, però és un pas més per al reconeixement social del disseny.
gràcies al Col·legi Professional de Disseny Gràfic de Catalunya